Ön Çapraz Bağ Onarımı

Ön çapraz bağ (ÖÇB), Anterior Cruciate Ligament (ACL) yaralanmaları ve tedavisi:
Ön çapraz bağ (ÖÇB) yaralanması nedir?

Ön çapraz bağ (ÖÇB) dizimizi içinde bulunan ve dizin stabilitesine katkıda bulunan bir eklem içi bağdır. Yine ÖÇB yaralanmaları maalesef çok sık görülen bir diz yaralanmasıdır. ÖÇB yaralanmasına en sık yol açan durum tek bacak üzerinde dururken dizin dönme hareketidir. Ancak dizin pek çok ters hareketi ile oluşabilir.

Ön çapraz bağ (ÖÇB), Anterior Cruciate Ligament (ACL) kopması kimlerde olur?

Ön çapraz bağ (ÖÇB) yaralanması veya kopmasını en çok gördüğümüz yer maalesef halı sahalarıdır. Ama normal futbol, basketbol veya voleybol sahalarında da görülme olasılığı yüksektir. Aslında spor yaparken görülme oranı yüksek olmakla beraber düz yolda bacağın dönmesi sonucu dahi gelişir. Nispeten genç popülasyonda daha sık karşılaşılır.

Ön çapraz bağ (ÖÇB), Anterior Cruciate Ligament (ACL) kopması durumunda ne olur?

Hastaların çoğunluğu dizim döndü ve kendimi yere attım diye bildirir. Daha sonra hemen yürümek veya spor yapmak da pek mümkün olmamaktadır. Hastaların bir kısmı bu esnada dizden bir ses duyabilir, sonrasında dizde şişme ve ağrı gelişir. Bir süre sonra kişiler yürüse bile özellikle merdiven inerken veya çıkarken güvensizlik hissi, boşluğa basma hissi, dizinin tekrar döneceği hissi alırlar. Özellikle koşma veya zıplama gibi hareketleri endişeleri nedeni ile yapmamayı tercih ederler.

Ön çapraz bağ (ÖÇB), Anterior Cruciate Ligament (ACL) kopması nasıl tedavi edilir?

Ön çapraz bağ (ÖÇB), Anterior Cruciate Ligament (ACL) kopmasının tedavisi cerrahidir. Dizin sabit kalmasında çok önemli bir bağ olduğundan kopması durumunda diz savsak kalacaktır. Bu durum da eğer tedavi edilmez ise sürekli istenmeyen diz hareketlerine ve menisküs ve kıkırdak yırtıklarına ve kopmalarına ve en sonunda da ciddi diz kireçlenmesine neden olabilecektir. Ayrıca ilk travma esnasında da gelişme ihtimali olan menisküs ve kıkırdak yırtıkları da aynı ameliyatta tedavi edilir.

Ön çapraz bağ onarımının ana hedefleri nelerdir?

Normal günlük aktivitelere dönmek

Eski sportif düzeye dönmek

Dizdeki güvensizlik hissini düzeltmek

İstikrarı geri kazandırmak

Ağrıyı azaltmak

Diz fonksiyonunu iyileştirmek

Oluşabilecek menisküs yırtığı riskini yok etmek

Oluşabilecek kıkırdak yaralanması riskini yok etmek

Diz kireçlenmesini engellemek

ÖÇB ameliyatları, genellikle artroskopi adı verilen ufak deliklerden kamera kullanılarak yapılan bir cerrahi teknik kullanılarak gerçekleştirilir. Sıklıkla hastanın kendi tendonunu ÖÇB nin yerine yerleştirilip tespiti şeklinde yapılır.

ÖÇB onarımı sonrası, hasta genellikle bir rehabilitasyon programına katılır. Bu program, dizin güçlenmesi, hareket açıklığının artırılması ve operasyon sonrası iyileşme sürecinin hızlandırılması amacıyla tasarlanır. Fizyoterapistler, hastalara özel egzersizler ve tedavi yöntemleri sağlar.