Eklem Kıkırdak Problemleri

Eklem Kıkırdak ProblemleriEklem Kıkırdak Problemleri

Kıkırdak problemleri toplumda çok sık karşılaştığımız ve tedavi ettiğimiz bir durumdur. Kıkırdak problemlerini mümkün olan en kısa zamanda tedavi etmek başarının ilk şartıdır. En sık kıkırdak sorununu diz kıkırdak, ayak bileği kıkırdak, omuz kıkırdak, kalça kıkırdak ve dirsek kıkırdaklarında görüyoruz. Vücudumuzun hareketli kısımları olan eklemler eklem kıkırdağı dediğimiz yapı ile kaplanmıştır. Temel görevi darbe koruyucu ve kayganlaştırıcı olan bu kıkırdakların önemli özelliklerinden bir tanesi de damar ve sinir dokusu içermemesidir. Bu özelliği nedeni ile kıkırdak problemlerinin tedavisi özellik arz etmektedir. Kıkırdak problemi bulunan bölge, eklem ve lezyonun büyüklüğüne göre çok farklı tedavi yolları mevcuttur.

Bazı özel durumlar haricinde kıkırdak lezyonları öncelikle ameliyatsız yöntemlerle tedavi edilebilmeye çalışılabilir. Ancak problem genellikle ilerlemeden erken aşamada müdahale etmek ilerde aşırı kireçlenmeye kadar gidebileceğinden erken aşamada yapılabilecek işlemlerle eskisine benzer kıkırdak dokusu ile iyileşme sağlanabilmektedir.

Ameliyat dışı tedavi

PRP (Platelet Rich Plasma= Trombositten Zenginleştirilmiş plazma tedavisi) tedavisi,

PRP tedavisi ortopedi ve travmatoloji branşının ve tıbbın pek çok dalında kullanılmaktadır. PRP tedavisinde kişinin kolundan alınan kanının (klasik tetkik için kan alındığı gibi) özel bir kit yardımı ile işlemden geçirilir. Bu kandan 5-7 cc civarında, içerisinde yoğun iyileştirme ve ödem azaltıcı faktörlerin bulunduğu zengin plazma elde ediliyor ve hasarlı ekleme enjekte ediliyor. İyileşme dokusunun daha iyi olduğu ve ağrıyı daha iyi rahatlattığı bildirilmektedir.

PRP enjeksiyonlarının ve kitlerinin de çok farklı tipleri vardır. Tek seferlik PRP enjeksiyonu belirli süre aralarla üç kez tekrarlanabileceği gibi daha

Kök Hücre enjeksiyon tedavisi

Kök hücre olarak kemik iliği ve yağ dokusu olmak üzere iki ana kaynak mevcuttur. Alınan kemik iliği veya yağ dokusu laboratuvarda özel işlemlerden geçirilir. Bu işlemler sırasında kök hücreler diğer hücrelerden ayrıştırılır ve konsantre hale getirilir.

Kök hücrelerin enjeksiyonu:

Hazırlanan kök hücreler, eklem boşluğuna veya hasarlı kıkırdak dokusuna enjeksiyon yoluyla uygulanır.

Ekleme kök hücre tedavisinin faydaları:

• Eklemdeki ağrı ve iltihaplanmayı azaltabilir.
  • Hareket kabiliyetini ve eklem fonksiyonlarını iyileştirebilir.
  • Kıkırdak dokusunun onarımına yardımcı olabilir.
  • Cerrahi müdahale ihtiyacını ortadan kaldırabilir.

Ekleme kök hücre tedavisi sonrası hastalar genellikle aynı gün evine dönebilir.

Ekleme kök hücre tedavisinin maliyeti:

Ekleme kök hücre tedavisinin maliyeti, kullanılan kök hücre kaynağına, tedavi edilen ekleme ve hastanenin politikasına göre değişebilir.

Ekleme kök hücre tedavisi hakkında daha fazla bilgi için bir ortopedi ve travmatoloji uzmanına danışabilirsiniz.

Dikkat: Ekleme kök hücre tedavisi deneysel bir tedavi yöntemi olarak kabul edilir. Bu tedavinin uygulanması öncesi detaylı araştırma yapılması ve bir doktora danışılması önemlidir.

Eklem içi kayganlaştırıcı sıvı enjeksiyonları

Bu işlem hyaluronik asit, kondroitin sülfat, hidrojel… gibi pek çok farklı preparatlardan birinin eklem içine enjekte edilmesinden ibarettir. Bu enjeksiyon eklemi oluşturan kemiklerin yumuşak bir biçimde diğeri üzerinden kaymasını ve eklem yük aktarımı sırasında şok absorbsiyonu sağlar.

Tek defada gerekli madde verilebilirse de ağrıyan eklemde bir rahatlama görülürse, genellikle 3-5 defada işlem tekrarlanabilir.

Ameliyatlı tedavi seçenekleri

Mikrokırık

Kıkırdak lezyonu bulunan bölgeler kemiğe açılacak küçük deliklerle kemik iliğindeki kök hücrelerin hasarlı bölgeye  gelmesi ve burada normalden farklı bir kıkırdak yama oluşmasıdır.

Osteokondral (kıkırdak ve kemik beraber) greftleme(transfer) ve mozaikplasti.

Yük taşımayan eklem yüzlerinden alınan lezyonlu alana benzer bir kemik kıkırdak birleşimini problemli alana transferini içerir. Bu tip birden fazla blok transferi işlemine mozaikplasti denmektedir.

Kıkırdak hücresi nakli

Hastaların kendi sağlam kıkırdak hücrelerinin alınarak özel laboratuvarlarda kültürde üretilmesi sonrası hasarlı bölgeye yerleştirilmesi işlemidir. Hastanın kendi hücrelerinden üretilen bu doku daha geniş kıkırdak problemleri için kullanılabilen bir yöntemdir.

Yaygın eklem kıkırdağı problemleri (Kireçlenme):  Eklemlerde yaşlanmaya bağlı yaygın kıkırdak problemleri ve beraberinde kemiklerde eğilme oluşabilir. Tedavide amaç hastanın kendi eklemini olabildiğince uzun süre muhafaza ederek ağrısız ve kaliteli yasam sürmesini sağlamaktır.  Ama kireçlenme zamanla artış göstermekte ve eklem değiştirme işlemleri denen protez ameliyatlarının yapılması gerekebilmektedir.