Omuz Çıkıkları

Omuz Çıkığı Nedir?

Omuz çıkığı, omuzda bulunan humerus kemiğinin başı ile kürek kemiği skapula arasındaki eklemin olması gereken anatomik ilişkinin olmaması ve çıkması durumudur. Omuz eklemi insan vücudundaki diğer eklemlerle kıyaslandığında eklemin sağlamlığı bağlar ve kaslar gibi yumuşak dokular tarafından temin edilmektedir. Diğer eklemlerde bu sağlamlık ve eklemlerin çıkmasını sağlayan yapılar kemiklerdir. Bu sebeple de insan vücudunda en sık çıkan eklem omuz eklemidir yani en çok omuz çıkığı ile kaşılaşılır.

Omuz Çıkığı Nasıl oluşur? Omuz çıkığının sebepleri nelerdir?

Omuz çıkıklarının oluş mekanizması veya omuz çıkığı sebebi araştırıldığında en sık gördüğümüz nedenin bir travma olduğunu söyleyebiliriz. Oluş travması çok farklılıklar göstermektedir. Çoğunlukla ciddi bir çarpışma, trafik kazası, kolun herhangi bir yerde asılı kalması, düşme veya spor yaralanmaları sonrasında görürüz. Bu travmalar esnasında omuzun bedenden ayrı olarak ve omuz dışa dönük ise omuz çıkığı olmaya daha meyillidir. Böylece yine vücutta en çok gördüğümüz öne omuz çıkığı ile karşılaşabiliriz. Aktif sporcularda ve sporla uğraşanlardan sonra omuz çıkığı ile karşılaşma oranı oldukça yüksektir. Özellikle genç sporculardaki omuz çıkığının tedavisi biraz daha farklılık gösterir.

Diğer bir omuz çıkığı türü epilepsi gibi hastalıklarda kasılmalar sonucu görülebilmektedir. Diğer omuz çıkıklarından farklılığı çıkığın yönünün öne değil arkaya doğru olmasıdır.

Üçüncü tip omuz çıkıkları ise çok farklı yönlere veya her yöne çıkık olmasıdır. Son iki tür omuz çıkığının tedavisi tamamen farklılıklar göstermektedir.

Omuz çıkığı tanısı nasıl konur?

Omuz bölgesinde ağrı, omuz eklem hareketlerinin azalması ve hareketle ağrı olması, omuz bölgesinin diğerine göre farklı  şekil alması (diğer omuz sağlamsa) ve şekil bozukluğunun gözle görülebilir hale gelmesi ile kendini belli eder. Sıklıkla hastalar çıkık kolunu diğer sağlam kolu ile destekleyerek gelirler. Yine omuz bölgesinde morarma (ekimoz) ve karıncalaşma gibi şikayetler de görülebilir.

Omuz çıkıkları nasıl tedavi edilir?

Öncelikle yeni travma geçirmiş ve yukarıdaki şikayetleri olan hastalar vakit kaybetmeden bir ortopedi ve travmatoloji uzmanı tarafından muayene edilmeli ve gerekli görülürse tetkikler yapılmalıdır. Yeni oluşmuş bir omuz çıkığı zaman geçirilmeden yerine oturtulmalıdır. Bu işlem lokal veya genel anestezi altında yapılabilir. Hastanın ağrı duymaması ve kaslarının gevşeyerek yerine oturtulması açısında genel anestezi tercih sebebidir. Omuz yerine oturtulduktan sonra özel bandajlama yöntemleri ile omuz hareketsiz bırakılmak üzere sabitlenir.

Bu aşamadan sonraki tedavi hastadan hastaya ve travmanın şiddetine göre değişiklik gösterir. Aktif sporcularda, genç hastalarda, eşlik eden kemik problemleri olan hastalarda ve yüksek enerjili travma ile omuzu çıkmış hastalarda erken dönemde cerrahi gerekebilir. Bu durumun dışında kalan hastalarda dokuların iyileşmesi beklenebilir.

İlk çıkık sonrası ameliyatsız tedavi edilen hastaların bir kısmında çeşitli nedenlerle omuz çıkığı tekrarlayabilir. Hatta o kadar ileri boyuta gelebilir ki çok ufak hareketlerle bile omuz çıkığı ile karşılaşılabilir. Yine bu hastaların bir kısmı omuzlarını kendileri yerine koyar. Bu tekrarlayan omuz çıkıkları da cerrahi yöntemlerle tedavi edilir.

Omuz çıkığı cerrahi tedavisi artroskopik dediğimiz kapalı yöntemlerle yapılır. İki tane delikten yapılan bu işlemde yırtık olan ve problemli yapılar tamir edilir. Bu yüzden yeni oluşmuş veya tekrarlayan omuz çıkığı olan hastalar bu konuda tecrübeli bir ortopedi ve travmatoloji uzmanında başvurmalıdır.