Menisküs Yırtıkları Ve Tedavileri

Menisküs Yırtıkları Ve Tedavileri Ankara
Menisküs Nedir?

Menisküsler, her diz ekleminde iki tane bulunan yarı ay şekilli yapılardır. Diz ağrıları içerisinde önemli bir yer kaplayan menisküs yırtıkları ve lezyonlarının tanısı çok önemlidir.  Femur (üst bacak) ve tibia (alt bacak) kemikleri arasında bu kemiklerin kıkırdakları arasında bulunur.

Menisküslerin fonksiyonları nedir?

Menisküsler dizin normal fonksiyonlarını yapabilmesi için çok önemli yapılardır. Öncelikle diz eklemine gelen yükün çok dengeli olarak dağılımasını sağlar. Dizin sağlam durması dediğimiz stabiliteye ciddi katkı sağlar. Dengeyi sağlamada katkıları vardır. Dizin kıkırdaklarını korur bu sayede kireçlenme oluşmasını engeller. Dizin sıvısını korur.

Dizde kaç menisküs vardır?

Dizin içindeki menisküsler iki tanedir: iç menisküs (medial menisküs) ve dış menisküs (lateral menisküs). İç menisküs, dizin iç kısmında bulunurken, dış menisküs, dizinin dış kısmında yer alır.

Menisküs yırtıkları nasıl oluşur ve kendini nasıl belli eder?

Aslında ana hatları ile iki tür menisküs yırtık oluş mekanizması vardır. Birincisi daha çok 65 yaş altında gördüğümüz spor, düşme, dizde dönme veya kaza gibi bir travma sonrası görülen yırtıklardır. Diğer grup ise biraz daha ileri yaşlarda görülen dejeneratif değişikliklerle yani kireçlenmelerle beraber olan ve altında sadece ufak bir travma hikayesi olan veya olmayan yırtıklardır.

Sebebi ne olursa olsun menisküs yırtığı olan hastalarda şu şikayetlerin biri veya birkaçı beraber görülebilir:

1. Diz ağrısı
  2. Dizde kilitlenme
  3. Dizde boşalma hissi
  4. Boşluğa basıyormuş hissi
  5. Dizde şişlik
  6. Dizi tam açamamak veya dizi tam katlayamamak
  7. Üzerine yük verirken daha fazla ağrı olması
  8. Dizden ses gelmesi, dizden çıtırtı sesi gelmesi, dizden kıtırtı sesi gelmesi
  9. Dizin içinde bir şeylerin oynadığı hissi
  10. Dizin çok sağlam olmadığı hissi
  11. Merdiven çıkarken ve inerken ağrı
  12. Yokuş çıkarken diz ağrısı
  13. Dizde güvensizlik hissi
Spor yaparken olan travmalardan sonra menisküs yırtılabilir mi?

Spor yapan kişilerde ve sporcularda menisküs yırtığı ile oldukça fazla oranda karşılaşıyoruz. Spor esnasında ani bir ağrı gelişti ise veya yukarıdaki şikayetlerden biri mevcut ise menisküste problem olma olasılığı yüksektir. Dizin içindeki önemli bağlardan biri olan ön çapraz bağ (ÖÇB, ACL) yırtıkları ile menisküs yırtığı görülme oranı oldukça yüksektir.

Menisküs yırtıkları nasıl tedavi edilir?

Menisküs yırtıkları, öncelikle bir ortopedi uzmanı tarafından fizik muayenesi, görüntüleme testleri (MRI) sonrasında değerlendirilerek teşhis edilir. Tedavi her hasta için ayrı ayrı olarak verilmelidir. Tedavi seçenekleri arasında konservatif tedavi (istirahat, buz uygulama, fizik tedavi), artroskopik kapalı olarak tamir, menisküs transplantı gibi çok farklı yöntemler vardır. Genç veya sporcu hastalar için daha çok tamir yöntemi seçilirken daha ileri yaşlardaki hastalarda eklem içine verilecek destek tedavileri verilebilir.

Menisküs yaralanmaları tedavi edilmez ise ne olur?

Menisküsler diz için çok önemli yapılar olduğundan eğer yırtıkları ve problemleri tedavi edilmez ise ciddi problemler ile karşılaşılır. Eğer yırtık tedavi edilmez ise diz kıkırdaklarında problemler gelişerek erken dönemde kireçlenmeye gidebilir.

Bu yüzden diz ağrısı olan kişiler erken dönemde bir ortopedi ve travmatoloji uzmanı tarafından değerlendirilmeli ve vakit geçirilmeden tedaviye başlanmalıdır.