Kalça Kireçlenmesi

Kalça kireçlenme

Kalça kireçlenmesi (koksartroz), kalçanın ekleminin hareketini kısıtlayacak şekilde kıkırdağın kaybı ile giden bir hastalıktır. Kıkırdak kendini yenileyemeyen bir doku olduğundan bir kez kireçlenme gelişirse maalesef geri dönülmez bir durum oluşmuş demektir.

Kalça eklemi asetabulum denen sabit parça ile femur başı denen oynak yer arasındaki eklemdir. Her iki taraf da tamamı ile kıkırdaklardan oluşmaktadır. Bu kıkırdak en sık gördüğümüz formu ile kireçlenerek ağrı ve hareket sıkıntısına yol açmaktadır. Ağrının en bariz özelliği özellikle yürüme, merdiven çıkma ve oturup kalkma gibi aktivitelerde daha belirgin olmasıdır.

Kalça kireçlenmesinin çok farklı nedenleri vardır. Tüm dünyada en sık görülen şekli nedenini bilmediğimi kireçlenmedir. Genel popülasyonda da oldukça sık görülen bir durumdur. Genetik geçiş sık görüldüğünden ailede başka kişilerde sık görülür. Yine kalça sıkışma sendromu veya diğer isimleri ile femoroasetabular sıkışma sendromu (FAS) femoroasetabular impingement (FAI) ile ilişkisi de gösderilmiştir. Konuyla ilgili bölümde de yazıldığı üzere genç yaşlarda gördüğümüz bu kalça sıkışması tedavi edilmez ise ilerleyen yaşlarda kalça kireçlenmesi ile sonuçlanmaktadır. Kalça sıkışması artroskopik kapalı yöntemlerle tedavi edilebilmektedir. Kasık ağrısı olan hastalar kesinlikle kalça sıkışması, femoroasetabular sıkışma yönünden bir ortopedi ve travmatoloji uzmanı tarafından detaylı bir şekilde değerlendirilmelidir.

Ayrıca travma sonrası veya romatizmal hastalıklar ile beraber, kalça beslenmesinin bozulması, çocuklukta kalça çıkığı olması, perthes hastalığı veya aşırı kilo ile de beraber görülme oranı artmaktadır.

Kalça kireçlenmesi hekimlerin yaptığı fizik muayene ve görüntüleme yöntemleri ile teşhis edilir. Fizik muayene sırasında, ortopedi uzmanı kalça ekleminin hareketlerini ve özel testlerini değerlendirir.

Görüntüleme testleri, kalça ekleminde kıkırdak hasarı olup olmadığını belirlemeye yardımcı olur. Bu testler direk radyografi veya röntgen ile Magnetik rezonans görüntüleme gibi pek çok yöntem seçilebilir.

Kalça kireçlenmesi ilk olarak çeşitli ilaç tedavileri, fizik tedavi ve egzersiz ile tedavi edilmeye çalışılır. İlaç tedavisi, ağrıyı azaltmak için genellikle hastalığın başlangıç aşamasında kullanılır. Fizik tedavi, kasları güçlendirmek ve biraz da ameliyat hazırlık için kullanılır.

İlaç tedavisi ve fizik tedaviden fayda görmeyen çoğu hastada cerrahi gereklidir. Cerrahi tedavi, kalça ekleminde kireçlenmiş olan bölgelerin çıkarılması ve kalça protezi ile değiştirilmesidir. Kalça ekleminin protez ameliyat ile değiştirilmesi, kalça kireçlenmesinden kaynaklanan ağrıyı ve hareket kısıtlılığını gidermek için en etkili tedavi yöntemidir.