Donuk Omuz Sendromu

Donuk Omuz Sendromu (Frozen soulder) Ankara

Donuk Omuz Sendromu nedir?

Donuk omuz veya donmuş omuz sendromu, omuz hareketlerinin ciddi anlamda kısıtlandığı çok ağrılı bir durumdur. Başka ismi ise yapışık kapsül veya İngilizce ismi ile “adhesive capsulitis” tir. Omuz ekleminin çevresinde bulunan kapsül denilen ve omuz eklemini çepeçevre sarmalayan dokunun ciddi yangı daha sonra da kalınlaşması ile giden bir durumdur. Bu eklemi sarmalayan dokuda oluşan problemler sonucu ciddi ağrı ve her yöne omuz hareket kaybı gelişmektedir.

Donuk omuz terimi omuz ağrısı ve tutukluğu olan kişiler için sağlık profesyonelleri tarafından yaygın olarak kullanılmaktadır ve halk arasında da yaygın olarak bu isim kullanılmaktadır.

Donuk omuz sendromunun nedeni nedir?

Donuk omuzun sebepleri araştırılmış ve çok farklı etkenler suçlanmıştır. Ancak günümüzde dahi çok net olarak anlaşılabilmiş değildir. Ancak bazı faktörler önemlidir: Yaş: Genellikle 40 ila 60 yaşları arasında daha yaygındır.
Cinsiyet: Kadınlarda erkeklere göre daha sık görülür. Şeker hastalığı: Diyabet hastalarında risk daha yüksektir. Omuz yaralanmaları (travmaları) veya ameliyatları.

Donuk omuzun kaç aşaması vardır?

Donuk omuzun üç aşaması vardır: Donmaya başlama, donma ve çözülme aşamaları olmak üzere. Donmaya başlama aşamasında fazı herhangi bir travma olmaksızın sinsi bir ağrı ile başlar. Ağrı yavaş yavaş artar. İlk önceleri hastanın hareketle ağrı varken daha sonra hareketsizken ve geceleri yattığında ağrısı olur. Donma fazında hareket ağrıyı arttıracağından doktor tarafında hareket başlanmaz. Bu faz 2-9 ay arasında sürer. Ağrı çok yavaş bir şekilde azalır ve bu aşamanın sonunda belirgin omuz katılığı vardır ve donuk faza geçilir. Omuz hareketleri tüm yönlerde kısıtlıdır. Donuk faz 4-12 ay kadar sürer. Daha sonra çözülme fazı başlar. Çözülmede hasta ağrısızdır veya daha az ağrı olur. Bu faz da 5-26 ay kadar sürer. Donuk omuz hastalığın başlangıcı ile sonu arasında toplamda 1-4 yıl arasında sürmektedir. Bazı hastalarda hareket kısıtlılığı kalabilmektedir.

Donuk omuz sendromunun tedavisi nedir?

Donuk omuz sendromlu hastalar kişiden kişiye değişecek şekilde planlanır. Farklı tedavi seçenekleri bulunmaktadır: İlaç tedavisi, fizik tedavi, o bölgeye yapılan farklı enjeksiyonlar, hastaya anestezi verildikten sonra eklem hareketlerinin doktor tarafından açılması ve ameliyat ile müdahale (Cerrahi).

Sonuç itibarı ile omuz ağrısı ve omuz hareket kısıtlılığı veya katılığı olan kişiler omuz konusunda tecrübeli bir doktora başvurmalı ve detaylı incelemeler sonrası doktorunun tedavi protokollerini takip etmelidir.