Diz Ağrısı

Dizim niye ağrıyor? (Diz Ağrısı)

Diz ağrısına neden olabilecek pek çok rahatsızlık mevcuttur. Öncelikle kişinin yaşı, aktivite düzeyi, spor yapıp yapmaması, sporcu olması, hastalık geçmişi ve dize bir travma alması gibi birçok faktörün değerlendirilmesi gereklidir. Diz ağrısına neden olabilecek nedenleri ana hatları ile sıralayacak olursak:

Spor yaparken herhangi bir travma sonrası ani gelişen ağrılarda menisküs yırtığı, ön çapraz bağ kopması, arka çapraz bağ kopması, kıkırdak problemleri, kas ve tendon zorlanmaları, diz içi kan toplanması gibi pek çok neden akla gelebilir.

Diz kireçlenmesi = Osteoartrit = gonartroz: Diz eklemindeki kıkırdakların yıpranması ve aşınması sonucu oluşan diz kireçlenmesi yani osteoartrit, daha çok ileri yaşla ortaya çıkma olasılığı olan nedenini bilmediğimiz bir durumdur. Kadın hastalarda daha fazla görülür. Ağrı hafif başlayıp giderek artma eğilimindedir. Önceleri merdiven çıkarken ve inerken, yokuş çıkarken ve inerken veya uzun yol yürüdüğünde veya uzun süre ayakta kaldığında olurken giderek oturduğu yerde dahi olacak duruma gelir. En son aşamada yatakta yan dönerken veya gece uykudan uyandıracak şekilde bir diz ağrısına yol açabilir.

Romatoid Artrit: Romatizma hastalıklarından en sık görüleni olan Romatoid artritin en çok tuttuğu büyük eklemlerden biridir diz ve önemli diz ağrılarından biridir.  Romatizma hastalıklarının hepsinde diz tutulup diz ağrısına yol açabilir. Bu hastalıklarda insan vücudunun kendi hücreleri diz eklem kıkırdağını tutarak diz eklemine zarar verebilir bu da kireçlenmeye ve ağrıya yol açabilir.

Menisküs Yaralanması ve menisküs dejenerasyonu: Diz eklemindeki menisküslerin yırtılması veya hasar görmesi, diz ağrısına neden olabilir. Magnetik rezonans raporlarında, MR raporlarında : Grade 2 dejenerasyon bulgusu en çok yazılan rapordur. Menisküste Grade 1 ve Grade 3 dejenerasyon ise diğer sık bulunan bulgulardır ve diz ağrısı yapabilir.

Dize alınan travmalar veya kazalar sonrası diz bölgesinde görülen kırık ve çıkıklar: Düşmeler, trafik kazaları, spor yaralanmaları gibi travmatik yaralanmalar sonrası diz ekleminde kırık veya çıkık oluşabilir. Bu da ciddi diz ağrısına yol açar.

Aşırı Kullanım: Uzun süre ayakta kalmak, koşmak veya yüksek darbe sporları gibi aşırı kullanım faaliyetleri diz ağrısına neden olabilir.

Tendinit: Diz eklemlerinin çevresinde çok fazla tendon dediğimiz kas kirişleri yani kas sonlanmaları ve kaslar mevcuttur. Bu tendonlar aşırı kullanma, ters hareket veya uzun sürede gelişen durumlar sonucunda zorlanır ve diz ağrısına yol açabilir. Eğer uygun bir şekilde tedavi edilmez ise tendonlar kopabilir ve ameliyat ile tedavi edilmeleri gerekebilir.

Bağ Yaralanmaları: Ön çapraz bağ (ÖÇB, ACL), Arka çapraz bağ (AÇB, PCL) veya yan bağların (iç yan bağ, dış yan bağ) yırtılması veya gerilmesi, dizde ağrı ve güvensizlik hissine neden olabilir.

Bursit: Dizimizin çevresinde darbe emici olarak görev yapmakta bulunan sıvı dolu kesecikler (bursa), iltihaplandığında ağrıya yol açabilir. Özellikle yere eğilerek dizleri üzerinde çalışan kişilerde ve ev hanımlarında temizlik yaparken görülebilir.

Diz ağrısının burada sayamadığımız pek çok nedenleri daha vardır.  Diz ağrısının nedenleri çok detaylı olarak sorgulanmalıdır. Fizik muayene yapıldıktan sonra çeşitli görüntüleme yöntemler doktorunuz tarafından istenebilir. Tedavi seçenekleri arasında: fizik tedavi, ağrıyan bölgeye yapılan uygulamalar, PRP, hyalüronik asit, kök hücre, hidrojel gibi enjeksiyonlar ve cerrahi müdahaleler sayılabilir.