Atlayan Kalça Sendromu Ankara (Snapping Hip)

Ankara atlayan kalça sendromu veya diğer ismi ile snapping hip veya sultanların kalçası coxa saltans olarak adlandırılır. Bu şekilde isimlendirilmesinin nedeni dansçılar, balerinler, futbolcular veya koşucular gibi kalça eklemini aktif kullanılanlarda sık görülmesidir. Daha çok kadınlarda görülen bir durumdur. Kalça eklemi çevresindeki yapıların kalçanın farklı hareketleri esnasında atlama şeklinde hissedilen veya duyulabilen bir durumdur. Bu yapıların atlaması bazen dışarıdan da görülebilirken bazen de hastalar kendileri hisseder. Atlayan kalça sendromlu hastaların bir kısmı ağrı hissederken bir kısmı da ağrı hissetmeyebilir.

Atlayan kalça (snapping hip) sendromu ana hatları ile iki tipi vardır. Birincisi eksternal yani dışarıdan diğeri ise internal yani içeriden oluşabilir. En sık gördüğümüz şekli eksternal atlayan kalçadır. Bu tip de atlamanın dışarıdan görülme ihtimali daha yüksektir. İçerden olanında ise hastalar özellikle belli hareketler ile kendileri atlamayı ve ağrıyı hissederler bazen de atlama sesi duyulur.

Her iki tip atlayan kalça sendromu da hastayı çok rahatsız eden durumlardır. Ağrının rahatsız edici durumu ile beraber aynı zamanda hasta için çok kozmetik olmayan bir durumdur. Hastalar bir kısmı olay uzarsa fazla hareket etmemeyi dahi tercih ederler.

Atlayan kalça neden olur?

Çoğu zaman nedeni bilinmeyen bir durumdur. Bilinen nedenler arasında kalça bölgesine gelen travma, kalçaya yapılan enjeksiyonlar, özellikle total kalça protezi veya kırık sonrası yapılan çivi ve protezler gibi ameliyat sonrası görülebilir. Diğer nedenler arasında iliotibial bant gerginliği, kas ve tendon uzunluklarının kısa olması, kasların normalden daha gergin olması veya aynı şekilde kasların yeterince gevşeyememesi sayılabilir.

Atlayan kalça (Snapping hip) sendromunun tedavisi nedir?

Bu sendromu olan hastalar öncelikle bir ortopedi ve travmatoloji uzmanı tarafından değerlendirilmelidir. Sendromun erken evrelerinde ilaç tedavisi, lokal enjeksiyonlar veya fizik tedavi uygulamaları yapılabilir. Ancak bunlara cevap vermeyen hastalara ameliyat gerekebilir. Genellikle sadece belden altının uyuşturulması ile yapılan bir işlemdir.

Cerrahi için iki farklı girişim vardır. Birincisi kalçanın dış kısmının tamamen açılarak takılmanın giderilmesi, diğeri ise sadece iki tane delikten girilerek bu işlemin yapılmasıdır. Artroskopik dediğimiz bu ikinci işlem tecrübeli ellerde yapıldığında hasta için çok konforlu ve estetik açıdan iyi olacağı kesindir. Ayrıca kapalı yöntem ile hastaların fizik tedavisi, normal hayata dönüşü, spora dönüşü çok daha kısa olmaktadır.

Artroskopik Atlayan kalça sendromu veya diğer ismi ile snapping hip ameliyatı sonrası hastalar aynı gün ayağa kaldırılabilmektedir. Hastanede yatış süresi genellikle bir gündür ve estetik dikiş atılırsa aldırmak diye bir durum söz konusu değildir.