Kalçada Ağrının Nedenleri Nelerdir?

Kalçada ağrı, oldukça yaygın bir sağlık sorunudur. Özellikle ileri yaştaki bireylerde çok sık olarak karşılaşılan bu sorun, genellikle bir kemik – eklem hastalığı veya travmasına bağlı olarak ortaya çıkmaktadır.

Ankara Kalça Protezi

Kalçada ağrıya neden olabilecek bazı faktörler şunlardır:

Eklem Sorunları:

• Kireçlenme (Osteoartrit): Eklemlerde kıkırdak dokusunun zamanla aşınması ve yıpranması sonucu eklem aralığının daralması ve kemiklerin birbirine sürtünmesi ile ortaya çıkan bir durumdur. Kalçada en sık görülen ağrı nedenlerinden biridir.
  • İltihaplı Romatizma, Artrit: Romatoid artrit, ankilozan spondilit gibi iltihaplı eklem hastalıkları da kalça ağrısına neden olabilir.
  • Kalça sıkışması (Femoroasetabular sıkışma FAS, Femoroacetabular Impingement FAI): Kalça sıkışması dediğimiz durum kalçada veya kasıkta ağrıya, hareket kısıtlılığına yol açan bir durumdur. Tedavi edilmez ise ileriki yıllarda kalça kireçlenmesine yol açma riski yüksektir.
  • Bursit: Kalça eklemini çevreleyen ve tampon görevi yapan bursaların iltihaplanması sonucu ortaya çıkar.
  • Tendinit: Kalça eklemini hareket ettiren kasların yapışma yerlerindeki tendonlarının zorlanması sonucu ortaya çıkar.

Travmalar:

• Düşme veya kaza sonucu kalçada kırık veya çatlak oluşması
  • Kalçada aşırı zorlanma veya burkulma
  • Kas yırtılması

Diğer Nedenler:

• Doğuştan kalça ekleminde gelişim bozukluğu
  • Enfeksiyonlar
  • Kemik tümörleri (kanser)
  • Sinir sıkışması
  • Yansıyan ağrılar: Sırt veya bel bölgesindeki bazı ağrılar kalça bölgesine de yansıyabilir.

Kalçada ağrıya neden olan faktörün doğru bir şekilde teşhis edilebilmesi için doktor kontrolünden geçilmesi önemlidir. Doktor, hastanın tıbbi geçmişini ve semptomlarını değerlendirerek gerekli fizik muayeneleri ve görüntüleme testlerini (röntgen, MR, BT) isteyecektir. Tanı konduktan sonra, ağrının nedenine yönelik uygun tedavi planı oluşturulacaktır.

Kalçada ağrının önlenmesi için:

• Sağlıklı bir kiloda kalmak
  • Düzenli egzersiz yapmak
  • Doğru oturma ve yürüme pozisyonlarına dikkat etmek
  • Ağır yükleri doğru şekilde kaldırmak

gibi önlemler alınabilir.

Kalçada ağrı yaşıyorsanız, ağrının nedenini ve uygun tedaviyi öğrenmek için bir ortopedi ve travmatoloji uzmanına başvurmanız önemlidir.