2. derece menisküs yırtığı tedavisi

2.derece menisküs yırtığı tedavisi (Medial menisküste grade 2 dejenerasyon, lateral menisküste grade 2 dejenerasyon) = Medial menisküs arka boynuzda grade 2 dejenerasyon:

2.derece menisküs yırtıkları, diz eklemindeki kıkırdaktaki yarım ay şeklindeki yapı olan menisküste oluşan yırtıklardır. Bu yırtıklar genellikle spor yaralanmaları veya kazalar sonucu oluşur.

2.derece menisküs yırtığı tedavisi, yırtığın boyutuna, iç veya dış menisküs oluşuna, yırtığın tipine, konumuna ve hastanın yaşına ve aktivite seviyesine bağlı olarak değişir. Resimden de görülebileceği üzere Grade 2 menisküs yırtıkları üç tipe ayrılır. Doktorunuz bu tiplemeyi de yaptıktan sonra tedaviye başlayacaktır.

Genellikle 2. derece menisküs yırtıkları için:

Konservatif tedavi:

• Koruyucu ve Destekleyici Aygıtlar: Bazı durumlarda, dizdeki yırtık bölgeyi desteklemek ve stabilize etmek için özel olarak tasarlanmış bir diz desteği veya atel kullanmak faydalı olabilir. Bu, dizin aşırı hareketini önler ve iyileşme sürecine yardımcı olabilir.
  • Ağrı kesiciler: Doktorunuz reçetesiz satılan ibuprofen veya naproksen gibi ağrı kesiciler reçete edebilir.
  • Fizik tedavi: Fizik tedavi, diz kaslarınızı ve eklemlerinizi güçlendirmeye ve esnekliğinizi artırmaya yardımcı olabilir. Doktorunuz size özel egzersizler gösterecektir.
  • Eklem içi enjeksiyonlar: Yine her hastanın ve yırtığın tipine göre değişen eklem içi enjeksiyonlar yapılabilir. Bunlardan en sık uygulananları PRP, ACP, Hyaluronik asit türevleri, hyalüronik asit ve kondromin bileşimleri, kök hücre uygulamaları veya ekzozom enjeksiyonları sayılabilir. Diz içine yapılan iğneler hastaların şikayetlerini geçirmede ve 2. Derece menisküs yırtığının tedavisinde oldukça etkilidir. Diz içine yapılan enjeksiyonlar bazen ağrılı bir işlem olabilmektedir. Bu nedenle tecrübeli bir hekim tarafından uygulanması önemli olmaktadır.

Cerrahi tedavi:

Çoğu 2. Derece menisküs yırtığı kendiliğinden veya enjeksiyon tedavisi desteği ile iyileşir. Bazı 2. derece menisküs yırtıkları konservatif tedavi ile iyileşmez. Bu durumlarda, yırtığı onarmak veya çıkarmak için cerrahi gerekebilir. Cerrahi genellikle artroskopi adı verilen kapalı bir işlem ile yapılır. Genellikle tamir yöntemleri tercih edilir. Çünkü menisküsler diz mekaniği açısından aşırı önemlidir ve menisküslerdeki yırtıklar da bu mekanizmayı bozar.

Cerrahi sonrası:

Cerrahi sonrası, dizinizi iyileştirmek için fizik tedaviye ihtiyacınız olabilir. Doktorunuz size ne zaman normal aktivitelerinize dönebileceğinizi söyleyecektir.

2.derece menisküs yırtığı tedavisini etkileyebilecek faktörler:

• Yırtığın boyutu ve konumu Daha büyük ve diz ekleminin ağırlık taşıyan kısmına yakın yırtıklar, daha küçük ve eklemin kenarına yakın yırtıklara göre daha fazla soruna neden olabilir. İç veya dış menisküste olması da tedavi planlaması açısından önem arz etmektedir. Medial menisküste Grade 2 yırtık veya Medial menisküste Grade 2 dejenerasyon MR raporlarında oldukça sık görülmektedir. Dizinde ağrısı olan hastaların bir uzmana başvurması açısından önemlidir.
  • Hastanın yaşı ve aktivite seviyesi: Genç ve aktif hastalar, yaşlı ve daha az aktif hastalara göre yırtığın iyileşmesi daha uzun sürebilir.

2.derece menisküs yırtığı belirtileri:

• Diz ağrısı: Hastalar özellikle dizlerini katlarken ağrısı olur.
  • Dizde şişlik
  • Dizde kilitlenme veya takılma hissi
  • Dizi bükmek, katlamak veya düzeltmekte zorluk
  • Aktivite sırasında dizde zayıflık veya dengesizlik
  • Dizden ses gelmesi

2.derece menisküs yırtığı tanısı:

Doktorunuz, tıbbi geçmişinizi ve belirtilerinizi sorarak ve dizinizi muayene ederek 2. derece menisküs yırtığı teşhisi koyabilir. Doktorunuz ayrıca MR taraması gibi görüntüleme testleri de isteyebilir.