1. derece menisküs yırtığı tedavisi

Çekilen diz MR raporlarında (Magnetik Rezonans Görüntüleme) 1. derece menisküs yırtığı ile çok sık karşılaşılmaktadır. Dolayısı ile 1. derece menisküs yırtığı tedavisi de çok merak edilmektedir. 1. derece menisküs yırtığının tedavisi yırtığın boyutuna, hangi menisküste olduğuna, yerleşimine ve hastanın yaşı, kilosu ve aktivite seviyesine bağlı olarak değişir. Tedavi hastaya göre bireysel olarak planlanmalıdır ama genel bir bilgi verecek olursak:

1.derece menisküs yırtıkları için:

Ameliyatsız Tedavi (Konservatif tedavi):

• Dinlenme: Ağrı ve şişliği azaltmak için dizinizi dinlendirmeniz gerekir. Doktorunuz size ne kadar süre dinlenmeniz gerektiğini söyleyecektir.
  • Koruyucu ve Destekleyici Aygıtlar: Bazı durumlarda, dizdeki yırtık bölgeyi desteklemek ve stabilize etmek için özel olarak tasarlanmış bir diz desteği veya atel kullanmak faydalı olabilir. Bu, dizin aşırı hareketini önler ve iyileşme sürecine yardımcı olabilir.
  • Kompresyon: Dizinizin şişmesini azaltmak için bir bandaj veya elastik bandaj kullanılabilir.
  • Ağrı kesiciler: Doktorunuz sizin durumunuza özel ağrı kesiciler reçete edebilir.
  • Fizik tedavi: Fizik tedavi, diz kaslarınızı ve eklemlerinizi güçlendirmeye ve esnekliğinizi artırmaya yardımcı olabilir. Doktorunuz size özel egzersizler gösterecektir.
  • Eklem içi enjeksiyonlar: Yine her hastanın ve yırtığın tipine göre değişen eklem içi enjeksiyonlar yapılabilir. Bunlardan en sık uygulananları PRP, ACP, Hyaluronik asit türevleri, hyalüronik asit ve kondromin bileşimleri, kök hücre uygulamaları veya ekzozom enjeksiyonları sayılabilir. Diz içine yapılan iğneler hastaların şikayetlerini geçirmede ve 1. Derece menisküs yırtığının tedavisinde oldukça etkilidir. Diz içine yapılan enjeksiyonlar bazen ağrılı bir işlem olabilmektedir. Bu nedenle tecrübeli bir hekim tarafından uygulanması önemli olmaktadır.

Cerrahi tedavi:

Çoğu 1. Derece menisküs yırtığı kendiliğinden veya enjeksiyon tedavisi desteği ile iyileşir. Bazı 1 derece menisküs yırtıkları konservatif tedavi ile iyileşmez. Bu durumlarda, yırtığı onarmak veya çıkarmak için cerrahi gerekebilir. Cerrahi genellikle artroskopi adı verilen kapalı bir işlem ile yapılır. Genellikle tamir yöntemleri tercih edilir. Çünkü menisküsler diz mekaniği açısından aşırı önemlidir ve menisküslerdeki yırtıklar da bu mekanizmayı bozar.

Cerrahi sonrası:

Cerrahi sonrası, dizinizi iyileştirmek için fizik tedaviye ihtiyacınız olabilir. Doktorunuz size ne zaman normal aktivitelerinize dönebileceğinizi söyleyecektir.

1 derece menisküs yırtığı tedavisini etkileyebilecek faktörler:

• Yırtığın boyutu ve konumu: Daha büyük ve diz ekleminin ağırlık taşıyan kısmına yakın yırtıklar, daha küçük ve eklemin kenarına yakın yırtıklara göre daha fazla soruna neden olabilir. İç veya dış menisküste olması da tedavi planlaması açısından önem arz etmektedir. Medial menisküste Grade 1 yırtık veya Medial menisküste Grade 1 dejenerasyon MR raporlarında oldukça sık görülmektedir.
  • Hastanın yaşı ve aktivite seviyesi: Genç ve aktif hastaların tedavisi ileri yaştaki hastalardan bir miktar farklılıklar gösterir.

1 derece menisküs yırtığı belirtileri:

• Diz ağrısı: Hastalar özellikle dizlerini katlarken ağrısı olur.
  • Dizde şişlik
  • Dizde kilitlenme veya takılma hissi
  • Dizi bükmek, katlamak veya düzeltmekte zorluk
  • Aktivite sırasında dizde zayıflık veya dengesizlik